airly beach, great barrier reef en de whitsundays - Reisverslag uit Whitsundays, Australië van Lonneke - WaarBenJij.nu airly beach, great barrier reef en de whitsundays - Reisverslag uit Whitsundays, Australië van Lonneke - WaarBenJij.nu

airly beach, great barrier reef en de whitsundays

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

26 Augustus 2017 | Australië, Whitsundays

vandaag verlaten we cape hillsborough om verder te gaan naar airly Beach. Het is een klein stukje rijden slechts 1,5 uur. een mooie rit langs de kust. We hebben alleen nog steeds geen kaart van australie kunnen kopen en de TomTom wil ons steeds laten afslaan op onverharde wegen. Gelukkig weten we dat we de bruce Highway moeten volgen dus rijden we goed. In airly beach staan we wederom op een big4 camping maar dit keer wel een grote. De camping ziet er uit als en echt vakantiepark, met een groot zwembad, luxe receptie waar je ook de tours kan boeken. Het is druk op de camping. Thije en Hidde duiken bij aankomst gelijk het zwembad in terwijl Mars en ik gaan kijken welke tour we morgen gaan doen naar de whitsundays. In eerste instantie wilde we met een zeilboot gaan maar we kiezen voor een soort zodiak omdat we dan meer kunnen snorkelen. Achteraf de allerbeste keus. daarna gaan wij ook naar het zwembad om lekker te zwemmen, lezen en relaxen. Eind van de middag gaan we met de bus naar het centrum van Airly beach. We vragen de buschauffeur te zeggen wanneer we eruit moeten. We zitten relaxt in de bus, merken wel dat het steeds stiller wordt. Toch maar even vragen aan de buschauffeur wanneer we er zijn. Oeps vergeten, jullie moeten mee tot het eind en op de weg terug stoppen we er weer. Hoe lang het duurt ......ongeveer 30 minuten. De bus is verder leeg. Op een bochtige weg zet hij ook alle lichten in de bus uit. best spannend vinden de jongens. Gelukkig komen we na een wat langere busrit aan in airly beach. Daar zoeken we een restaurantje om te eten. Uiteindelijk vinden we een leuk terras. na gezellig en lekker gegeten te hebben gaan we naar de plek waar de bus ons heeft afgezet. Omdat er een festival is zijn alle stops veranderd. De bus blijkt daar niet meer te stoppen, dan maar een taxi. De volgende ochtend worden we om 8 uur opgehaald om naar de whitsundays en great barrier reef te gaan. s'nachts horen we het plots regenen......niet handig alle handdoeken hangen buiten. Wanneer we wakker worden zien we een sombere bewolkte lucht. Hier hadden we na alle stralende dagen geen rekening mee gehouden. Maar goed het klaart vast op (hopen we). Bij de haven aangekomen moeten we wat papieren invullen en huren we een wetsuit. We gaan op 2 lokaties snorkelen, 1 met veel vissen en 1 voor het reef. In de boot kiezen wij om vooraan te zitten. Onderweg gaan we opeens langzaam varen omdat er een walvis is gespot. Wow wat blijft dat toch bijzonder. Niet lang daarna zijn we op de eerste snorkel spot. Voor Thije en Hidde de eerste keer maar het gaat gelijk super. We zwemmen tussen enorm veel vissen, prachtig gekleurd tot heel groot. gaaf! helaas blijft het bewolkt en valt er af en toe een spatje regen. We zijn super blij met onze wetsuits, daardoor hebben we het niet koud . Daarna door voor het snorkelen op het reef. Eerste keer snorkelen voor de jongens en gelijk op het great barrier reef. bijzonder. Onderweg zien we weer walvissen dit keer 3 waarvan 1 moeder met een jong van heel dichtbij. we blijven even liggen om het goed te bekijken. gaaf! nog een klein stukje varen en we zijn op het reef. Zo gaaf en zo mooi. Ondanks het slechte weer zien we koraal in alle kleuren, groen, roze, rood, paars, blauw, visjes en een echte zeeschildpad. adembenemend zo mooi. we snorkelen bijna een uur! geweldig. op de boot wetsuits uit....best koud nu. daarna varen we naar de whitsundays. Staat bekend als 1 van de mooiste stranden van de wereld. Zelf op een bewolkte dag als vandaag is het prachtig. Met zon is de zee nog blauwer en het strand veel witter. Maar dit is al prachtig. we wandelen een stuk naar een uitzichtpunt waar we de kustlijn mooi kunnen zien. In oktober is er een orkaan geweest en die heeft veel verwoest. We zien veel bomen omver gewaaid. Prachtig de kleuren van het blauw en wit. Daarna lopen we naar het strand. Het zand van de whitsundays is zo fijn dat je je sieraden ermee kan polijsten, je tanden kan schoonmaken en perfect voor het scrubben van je huid. Dit doen we. omdat het zand zo fijn is wordt het niet heet. Ik snap waarom dit het mooiste strand is. Thije en Hidde scrubben erop los en zwemmen in de branding. we zien hier krabben die rechtdoor kunnen lopen, ik zie er helaas maar 1. Daarna lunchen op de boot. salades, mosselen, vers fruit, brood. Echt geweldig. de stuurman en assistent zijn super leuk, enthousiast en grappig. ze maken er een echt feestje van. daarna weer even het strand op. daarna gaan we terug naar airly beach. ook op de terugweg zien we wat walvissen alleen nu wel wat verder weg. de boot gaat hard, maakt scherpe bochten, stunt op de golven van een andere zodiak. Muziek staat aan. Heerlijk. zowel voor de kinderen als ons een top tour. moe maar voldaan gaan we naar de camping. Thije en Hidde zijn nog niet uitgezwommen en gaan naar het zwembad. Wij trekken een fles wijn open en genieten van na van deze mooie dag. Helaas is het wel de hele dag slecht weer gebleven. Ook als we de volgende ochtend wakker worden is het nog steeds bewokt. Vandaag gaan we toonval, een stukje rijden ongeveer 4,5 uur. Op naar nieuwe avonturen. zo gaaf allemaal.

• 30 Augustus 2017 - 16:36

Kees De Vries:

Een wegenatlas op papier is toch wel handig. Ik heb dit nog geopperd als verjaardagskado voor Marcel. Werd afgedaan als oubollig want je hebt toch een Tom Tom. Het doet mij goed dat jullie daar op terugkomen. Jullie Tom Tom stond waarschijnlijk ingesteld op de kortste afstand i.p.v. de snelste afstand.
    Wat een pracht gebied. Ondanks het wat mindere weer hebben jullie daar toch kans gezien om mooie avonturen mee te maken.